Als je als persoon bezighoud met de marketing is het van belang om de goede marketing mix te hanteren. Om dit goed te doen moet je de 4 marketing P in de gaten houden. Denk hierbij aan de begrippen: productbeleid, plaatsbeleid, promotiebeleid en andere facetten die marketing belangrijk vinden. Om de marketing op sociaal media te zetten is anders dan op een andere manier van marketing organiseren wanneer je als je dit offline doet. Het belangrijkste van online marketing is het plaatsbeleid. Dit zullen wij even uitleggen. Als je niet te vinden bent op internet en niemand heeft gehoord van jouw website kun je moeilijker aan klanten komen. Als je sociale marketing doet is het van belang dat je een goede SEO-tekst schrijft en dat je keywords te vinden zijn. Hoe hoger je in de ranking van google staat, hoe makkelijker en sneller mensen op jou website klikken om te lezen wat je als bedrijf aanbied. Ook is het productbeleid van belang.
Ben je wel uniek met je product of dienst? Als je als bedrijf bijvoorbeeld vertaler of uitgever bent is er vaak sprake van een grote concurrentiestrijd. Als je diensten speciaal maakt of gaat specialiseren op een thema zoals de uitgeverij Gibbon heeft gedaan, kun je een publiek aanspreken die graag jou producten of diensten willen kopen. Daarom is het goed dat ons bedrijf zich gespecialiseerd heeft op Joodse teksten en teksten die met het Jodendom te maken hebben. Daar is ons bedrijf Gibbon een specialist in. Je kan ook denken aan een goed promotiebeleid. Je kunt bijvoorbeeld kortingen bieden bij grote afnames van boeken of een fotoalbum cadeau doen die speciaal door een Joodse fotograaf is gemaakt. Reclame maken via facebook en instagram is ook een goede manier om een publiek te bereiken. Veel jongeren maken gebruik van dit platform. Als je bijvoorbeeld printerest gebruikt kun je foto’s van je boeken en werken online zetten. Dit om mensen aan te sporen om het werk van onze mooie bedrijf te kopen. Wat ook een mooie manier van adverteren is om een online promotiefilmpje te maken voor youtube. In het eerste filmpje wordt het logo getoond met een uitleg hoe het bedrijf aan zijn naam is gekomen. In het tweede filmpje kun je tonen waar het bedrijf voor staat en wat de webshop aan producten te koop heeft. Het is dan een goede stunt om te richten op de Joodse achtergrond van het bedrijf. Daarmee kun je een publiek trekken die het leuk vindt om zich te verdiepen in de Joodse literatuur of de Joodse keuken. Als je een leuke ludieke actie hebt en staat ergens voor win je de harten van het publiek.