Steeds meer bedrijven implementeren server side tagging op hun website. Dit is een alternatieve methode voor gegevensbeheer. Van oorsprong werd client-side tagging toegepast. Door de jaren heen is het met deze methode echter steeds lastiger geworden om de informatiestroom te beheren en langs de juiste kanalen te laten gaan. Om nog maar te zwijgen over het feit dat het tegenwoordig lastiger is om de privacyregels na te leven. Zeker in combinatie met deze traditionele vorm van gegevensbeheer. Voor zij die op zoek zijn naar een andere en effectievere oplossing is server side-tagging in het leven geroepen. Maar wat houdt server side-tagging precies in en welke voordelen levert het op? 

Wat is server-side tagging? 

Oorspronkelijk werden gegevens verzameld door de informatie via de server van de bezoeker te laden en dit door te sturen naar verschillende kanalen. Bij server side tagging gebeurt dit anders. De gegevens worden namelijk naar een eigen server gestuurd en van daaruit doorgestuurd. Hierdoor is het gemakkelijker om de gegevens te controleren en potentiële blokkades te omzeilen. 

Server side tagging biedt zowel voordelen voor de website-eigenaar als de websitebezoeker. Hieronder sommen we de belangrijkste voordelen en redenen om voor server side tagging te kiezen voor je op. 

Helpt je te voldoen aan de privacywetgeving 

Als website-eigenaar heb je de verantwoordelijkheid om de privacy van de bezoekers te waarborgen. Dat betekent uiteraard niet dat je geen gegevens mag gebruiken. Dit is ook nodig om de bezoeker hulp te bieden in zijn of haar zoektocht. Bovendien zorgt het ervoor dat je de website verder kunt optimaliseren. Hetgeen zowel voordelen biedt voor de vindbaarheid van de site als de bezoekerservaring.

Het blijft dus een lastige spagaat om zowel de privacy te waarborgen als te voldoen aan de privacywetgeving. Als je server side tagging implementeert met behulp van bijvoorbeeld www.adpage.io, dan zorg je ervoor dat je aan beide voorwaarden kunt voldoen.

Je kunt de gegevens nu namelijk eerst filteren als ze op de server verschijnen. Dat houdt ook in dat je bijvoorbeeld in staat bent om gevoelige informatie te anonimiseren voordat ze worden doorgestuurd. Bovendien filter je zo ook de gegevens die niet nodig zijn voor het optimaliseren van de site. 

Verbeter de laadsnelheid 

Een van de grootste nadelen van client-side tagging is dat de laadsnelheid van de site erg traag kan worden. Dit is één van de belangrijkste pijlers voor de vindbaarheid van je site. Zoekmachines hechten veel waarde aan de laadsnelheid van je site. Hoe sneller de site reageert, hoe hoger de kwaliteit wel moet zijn. 

De browser hoeft bij server side tagging minder scripts te laden. Hierdoor zal de snelheid toenemen. Dit is prettiger voor de gebruiker en heeft dus ook positieve gevolgen voor de positie van jouw site binnen de zoekmachines. 

Gegevens worden veiliger en betrouwbaarder 

Veel adblockers kunnen omzeild worden door het gebruik van server side tagging. Hierdoor gaat er geen waardevolle informatie meer verloren en is het plaatje dat je krijgt ook compleet en betrouwbaar. Hierdoor ben je goed in staat om de informatie correct te interpreteren.